Het programma

Sommenplaneet bestaat uit de volgende onderdelen:

Een leerlingprogramma.

Een lerarenprogramma.

Een uitbreidbaar aantal spelletjes.

Toetsen en werklijsten.

Een handleiding.

Maak zelf een spel voor Sommenplaneet met QQim

Het leerlingprogramma.

In het leerlingprogramma kun je de spelletjes starten. Er zijn 3 manieren waarop de leerlingen kunnen oefenen:

1. Oefenen op leerjaar niveau.
Kies in het startscherm de groep/klas, de leerling en klik op Start.
De kinderen kunnen nu kiezen uit de spelletjes en niveaus die passen bij het rekenniveau van hun groep/klas.
Oefenen op leerjaarniveau is bestemd voor klassen/groepen waar de leerlingen zelfstandig werken met Sommenplaneet.

2. Zelf kiezen.
Klik in het startscherm op de knop 'Zelf kiezen'.
Kies nu eerst een hoofdonderdeel (tafels, optellen/aftrekken, meten, enz.)  vervolgens een spelletje en de gewenste niveaus, instellingen en de oefentijd. Hierna kun je de groep/klas en de leerling selecteren.
'Zelf kiezen' is bestemd voor groepen/klassen waar de leerkracht een spel en niveau uitkiest voor de hele klas om te oefenen.

3. Oefenen met een werklijst.

Kies in het startscherm de groep/klas, de leerling en klik op Start.
Tussen de voor de leerling geselecteerde icoontjes staat nu ook het bovenstaande plaatje.
Werklijsten zijn bestemd voor onderwijs op maat en kunnen in het onderdeel 'Toetsplaneet-leraar' aangemaakt worden.

Het lerarenprogramma.

In het leerkrachtprogramma, kun je groepen en leerlingen invoeren.
Ook kun je per leerling gedetailleerd de resultaten van een spelletje bekijken.

De spelletjes.

Op het ogenblik zijn er 47 spelletjes klaar. 


Gnubbeleiland

Je bent naar het strand van Gnubbeleiland gezwommen. Hier word je bedreigd door een gnubbel en een blob (twee gevaarlijke inheemse diersoorten). Als je een som goed doet, krijg je een ballon erbij, maak je een fout dan komt één van de twee monsters een stap dichterbij. Met 25 ballonnen stijg je op en ben je gered. O ja, en er is ook nog een wosp.

Euroflitser

Sommenplaneet wordt bezocht door toeristen uit de hele melkweg. Hoe vreemd ze er soms ook uitzien, ze moeten allemaal parkeergeld betalen.
Betaal het juiste bedrag aan de parkeerautomaat en je kunt wegvliegen met je vliegende schotel.  

Lasersom

Sommenplaneet wordt bedreigd door de Brags: nietsontziende robots die het hele melkwegstelsel aan zich willen onderwerpen.
Jij moet ze proberen te verslaan. Je ziet steeds een som. Richt je laser op de ufo met de juiste uitkomst en maak hem onschadelijk.


 


Supermatrix
Zoek de rij waar de cijfers opgeteld evenveel zijn als het gevraagde getal en ruim ondertussen ook nog even  het ruimte-afval op.
Een spel waar het gaat om optellen, schatten en logisch denken.


 


Gevaarlijke lading     
In het vrachtruim van de Nexus dreigen materie en antimaterie elkaar te raken.
Als dat gebeurt, heeft dat een enorme explosie tot gevolg. Maak de vracht onschadelijk door de blokjes ervan te tellen.
Een tafelspel met 16 levels.


 
Weegpost         
Op de ruimtehaven van Sommenplaneet moet alle bagage gewogen worden. Dit is de taak van een blauwe wommel. Omdat het vandaag erg druk is, moet jij een handje helpen.
Een spel waar het gaat om wegen en optellen.
Dwilymaat         
De Dwilys zijn het kleinste volkje van de Melkweg. Van alle pakjes die zij bezorgd krijgen, moet de maat genomen worden.
Meet afhankelijk van de gekozen instelling, lengte, breedte of omtrek in cm en/of mm.


 
Kuku gaat naar school
Kuku  woont op Sommenplaneet in een buitenwijk van Zpalo, de hoofdstad van Quanex.
Je krijgt in dit spel te zien wat Kuku heel de dag zoal doet, tenminste... als je de wijzers van de klok steeds op de juiste tijd zet.
 

Stopklok
B.V-Cristalball in Xpoziltan-town biedt als eerste op Sommenplaneet voor een betaalbaar bedrag tijdreisjes aan en jij moet vandaag de tijdmachine bedienen. Dat is helemaal niet zo eenvoudig want je moet precies op de juiste tijd stoppen. Stop je te vroeg of te laat dan kunnen je passagiers niet uitstappen.

 

Klokkenwinkel
In Xpoziltan-town is een winkel waar klokken alle tijdzones van Sommenplaneet aangeven. Klik de juiste tijd bij de juiste klok.
Vissen vangen
Voor de kust van Quanex, het belangrijkste continent van Sommenplaneet, kun
je heerlijk vissen.
Klik steeds op een vis met een tafelsom op zijn buik en het bijbehorende
antwoord.


De straat van Kuku
In de straat van Kuku staan allerlei soorten huizen. Sleep de getallen naar de tafel waar ze bij horen.
Lengtematen
Een spelletje om de volgorde, grootte en afkortingen van de lengtematen te
leren.


Valbreuk          
Je bent op een planeet waar erg veel meteoren naar beneden vallen.
Gek genoeg hebben deze meteoren de vorm van breukstukken.
Je moet proberen de breukstukken op te vangen in de cirkels onderaan op het scherm.
Het spreekt vanzelf dat de cirkels helemaal netjes gevuld moeten worden met de breukstukken.

 
Plopono's keuken
Jij bent de keukenhulp in Plopono's pizzarestaurant. Het is jouw taak om de bestelde pizza's op de uitgeefbalie te plaatsen. Soms zijn er twee bestellingen die je in één keer moet neerzetten, in dat geval moet je ook de breuk berekenen die bij de bestelling hoort.
 

 
Plopono's restaurant
Jij bent vandaag het hulpje in Plopono's restaurant, het beste restaurant in Quanex.
Jij moet bedenken hoe groot het pizzastuk is dat ieder krijgt.
Ze hebben daar een robot-ober die  de stukken aan de gasten kan uitdelen, maar die werkt niet altijd. In dat geval moet je zelf de pizza's uitdelen.
Ufo piloot
Je moet examen doen voor het diploma 'Ufo piloot'.
Je moet hiervoor vier proeven van bekwaamheid afleggen.
Stijg op van vier planeten en keer terug naar het moederschip. Als dat je allemaal lukt binnen de tijd, ben je geslaagd. De energie om op te stijgen krijg je door de sommen goed op te lossen.
Tafel piloot         
Je moet wederom examen doen, maar deze keer voor 'Tafel Ufo Piloot'.
Stijg op van 5 planeten en keer heelhuids terug naar het moederschip.
Om op te stijgen moet je de sommen goed oplossen.
In de laatste ronde moet je wel uitkijken voor vliegende auto's!
Tafelkermis         
Het is kermis in Zpalo: de hoofdstad van Quanex.
In de kraam van dit spel kun je met een kanon, ballen schieten op bordjes met getallen.
Schiet de uitkomsten van de gekozen tafels weg. Als je een tafel vol hebt, krijg je steeds een prijs.
 
Landingsplaats
Op Nebium wordt een nieuwe kolonie gesticht. Alle onderdelen laat men vanuit een ruimteschip langzaam naar beneden zakken.
Maak alle 100 sommen goed, binnen de tijd, en het dorp is klaar!
Tafelwolken (3x)
Sleep de kaartjes met de tafelsommen naar de plek waar de uitkomst ervan staat. Als het goed is wordt de som met uitkomst uitgesproken.
Groeperen          
Maak groepjes door een lijn om een aantal objecten te tekenen. Geef indien gevraagd ook de rest aan of typ de tafelsom erbij. Ook leuk op een digibord of tablet.
Skateman
Spring via alle getallen van de gevraagde tafel naar de overkant en ga door naar een hoger level. Hoe hoger het level des te meer hindernissen er overwonnen moeten worden.
Zo moet je over vogels springen, pijlen ontwijken en strandballen lek prikken.
Konijnen vangen
Sleep de kaartjes met de tafelsommen naar de juiste konijnen. Als het goed is, wordt de tafelsom uitgesproken.
Plofballonnen
Er vallen kaartjes met getallen naar beneden. Klik alle uitkomsten van de gevraagde tafel weg voordat ze een ballon raken.
Tafelbeelden
Welke afbeelding hoort bij welke tafelsom. Een klik spelletje om het tafelbegrip te bevorderen.
Marsvlucht         
Open de deuren van het doolhof door de breukensom goed te doen en vind de raket die je terug naar de Aarde brengt.
Superkoopjes         
Kleur steeds het gevraagde deel van de producten en ze vallen in je karretje.
                    

Bouwplaats   
Er moet een nieuwe stad gebouwd worden. Jij moet zorgen dat de bouwmaterialen op de goede plek neergelegd worden en geteld.
Een spel om te leren getallen te visualiseren en te benoemen.
 

Meetufo   
Alles op de planeet Pytagoria moet gemeten worden. Hiertoe heeft de federatie van Sommenplaneet een speciaal uitgeruste ufo gestuurd.
Jij moet ze wel een beetje helpen met al die omtrekken en oppervlaktes.
Dieren wegen
De hele dierentuin van Verdaro moet verhuisd worden naar een andere planeet.
Help jij een handje mee met het wegen van de dieren?


 
Tafel sjoelen
Het meest populaire spel in onze melkweg en daarbuiten.
Kun jij de intergalactische kampioen verslaan?
Terug naar Akimasa   
Vind je thuisplaneet en los onderweg alle procentsommen op.
Splitsen   
Maak de splitsingen goed en los de puzzel op.
Alles op een rij 
Zet alles op een rij, van klein naar groot, van licht naar donker, van weinig naar veel.
Cijfer bij aantal
Zoek de cijfers bij het juiste aantal.
Cijferhuisjes
Sleep de aantallen naar de juiste huisjes.
Getallenrij
Zet de getallen in de juiste volgorde.
Kleuren herkennen 
Klik op een speakertje, je hoort een kleur, klik op die kleur.
Puzzelen 
Sleep de stukjes naar de juiste plek.
Vallende cijfers
Je krijgt een opdracht: b.v. Klik alle drieën weg. Doe dit voordat ze een boom raken.
Kassa
Jij staat vandaag achter de kassa van de Superkoopjesmarkt. Help alle klanten binnen de gestelde tijd door steeds het juiste wisselgeld terug te geven.
Gooi maar vol!
Jij bent vandaag pompbediende bij de brandstofvoorziening van ruimtestation Astrara. Zet alles om in liters en help alle klanten binnen de gestelde tijd.
Succes!
Meteoren
De planeet Dalidal heeft regelmatig last van meterorietenregens. Door de sommen goed uit te rekenen kun je ze laten verdwijnen.
Rollen maar!
Trek je heelys aan, los de sommen goed op en neem zo snel mogelijk alle hindernissen.

 

Toetsen en werklijsten

De toetsen in Sommenplaneet zijn bedoeld om een instapniveau te bepalen voor de hierboven genoemde oefenspelletjes.
De procedure is als volgt:
1. Start 'Toetsplaneet-leerling'.
2. Kies de juiste toets en laat hem maken.
Na afloop van de toets is er oefenstof gegenereerd. De leerling kan deze gaan uitvoeren in het werklijstgedeelte van Sommenplaneet.
In 'Toetsplaneet-leraar', kan men de resultaten van de toets bekijken en de werklijsten nog evt. aanpassen.

Maar er kan meer met 'Toetsplaneet-leraar!'
Iedereen kan nu zelf toetsen ontwerpen en die naar de hierboven genoemde spelletjes uit Sommenplaneet laten wijzen.
Je kunt ook zelf een spel maken met QQim en dit opnemen in de oefenstof.
Wij leveren in deze eerste versie vast de tafeltoetsen mee. Hierna gaan we werken aan breukentoetsen en extra breukenspelletjes.
 

De handleiding

Alle technische en inhoudelijke informatie vind je in de handleiding.


Maak zelf een spel voor Sommenplaneet met QQim!
 

Met QQim kan iedereen nu zelf een educatief spel maken voor Sommenplaneet!
Leuk voor leerkrachten die een rekenoefening voor op de computer, of een instructie spelletje voor het digitale schoolbord willen maken. Maar natuurlijk kun je ook je leerlingen een spel laten ontwerpen.

Je kunt  vijf soorten spelletjes maken.
'Één bij één', 'Sorteren', 'Zet op volgorde', 'Elimineren' en 'Hotspots'.
Een spelletje maken gaat simpel: Zet plaatjes en tekstvakken op het scherm en bepaal vervolgens hoe ze zich moeten gedragen als er op geklikt of mee gesleept wordt.

Bekijk QQim instructievideo


 

Hoe kom je aan QQim?

QQim is een nieuw onderdeel van Sommenplaneet.
Als je nu Sommenplaneet downloadt, komt QQim vanzelf mee.
Stand-alone gebruikers vinden na de installatie een nieuw icoontje in de  Sommenplaneetmap in het startmenu.

  -> Programma's  -> Sommenplaneet  ->

Netwerkbeheerders kunnen bovenstaand icoontje aan de gebruikers uitdelen door het bestand 'Spelmaker.exe' uit de map Splaneet op de server te kopiëren en de snelkoppeling op de bureaubladen van de gebruikers te plakken.

Help ons QQim te verbeteren.

Het is onze bedoeling om QQim verder uit te breiden en te verbeteren. Hiertoe zouden we graag tips krijgen en tevens antwoorden op de volgende vragen.

Kunnen leerkrachten hiermee uit de voeten?
Waar loop je tegen aan?
Zijn de instructies duidelijk?
Kun je hiermee didactisch verantwoorde spelletjes maken?
Vinden de kinderen het leuk?