Verantwoording
Toen we begonnen met Sommenplaneet stonden
ons de volgende doelen voor ogen:
1. |
Het moet een programma worden dat de rekenonderdelen niet alleen oefent, maar
ook uitlegt. |
2. |
Spelen is leren. De kinderen doen een spelletje en verbeteren er zonder
dat ze dat zo in de gaten hebben hun rekenvaardigheid mee. |
3. |
Het programma moet zelf rekenproblemen kunnen diagnostiseren en vervolgens de
juiste oefenstof aanbieden. |
4. |
De kinderen moeten de oefenstof zelfstandig kunnen uitvoeren. De leerkracht
kan bijsturen maar hoeft dat niet. |
Ten opzichte van het zich
eigen maken van rekenvaardigheden onderscheiden we 3 fasen:
1. |
Handelend rekenen
(Oriëntatie op de
leerstof, probleemstelling, handelen). |
2. |
Oefenen (Extra uitleg door animatie, mondelinge instructie, visuele
ondersteuning). |
3. |
Automatiseren (Geen uitleg meer, alleen correctie). |
(Meer hier over in de handleiding).
Ieder spelletje hoort
steeds bij één van deze 3 fasen.